Havlovo Odcházení je výborné. Můžete o tom diskutovat…

10. 02. 2012 10:00:00
Takže: Vy všichni velcí kritikové a hnidopiši. Vy kterým nedá spát, že film Václava Havla dostal dvanáct nominací na Českého lva: Běžte se bodnout! Je to vaše chyba, že jste ten film nepochopili. Nebo že vám vaše osobní averze vůči jeho autorovi nedovolila jej pochopit a přijmout. Rozhodně to není chyba autora scénáře a režiséra v jedné osobě.

Já jsem nikdy nepatřil vyloženě do fanklubu Václava Havla. Měl jsem a mám řadu výhrad k různým jeho rozhodnutím a počinům. Z jeho her se mi některé líbily více, některé méně. Jeho eseje, za které je v zahraničí nejvíc ceněn, jsem moc nečetl. Na eseje mě totiž od mala moc neužije.

Filmu Odcházení jsem se dlouho vyhýbal. Bál jsem se ho. Bál jsem se, že to bude nějaká bezbřehá sentimentální nuda. Vůbec jsem nestál o to ho vidět.

No, nakonec mi to nedalo, když jsem četl všechnu tu zdrcující kritiku. A přiznám se, že jsem si film naprosto nelegálně stáhl, aby mi, pro případ, že by to byla opravdu tak strašná volovina, nebylo líto vyhozených peněz.

Tedy jsem ho stáhl a pustil. Po prvních minutách jsem měl pocit, že se mé obavy vyplnily. Ten začátek s dekou apod. připomíná Largo desolato. Pak se na scéně objevuje Albín, který zas nápadně připomíná jednu postavu ze Zahradní slavnosti. K Zahradní slavnosti to pak trošku inklinuje i celkovou atmosférou.

Ale velice rychle získává film vlastní podobu a tvar. Herci jsou podle mého názoru skvělí. Hlavně Dáša Veškrnová. Píšu schválně Dáša Veškrnová, protože jako někdejší první dáma je to sice Dagmar Havlová, ale jako herečka to pro mě bude vždy Dáša Veškrnová. Jediný, kdo mi trošku šel na nervy, byl Jaroslav Dušek, který sice nebyl špatný, ale byl velice stejný, jako ve většině svých rolí z poslední doby. Ale vzhledem k tomu, že ta postava nejspíš měla jít divákovi na nervy, tak mu to odpouštím.

Zbytek filmu jsem si náramně užil. Ale naprosto chápu, že někteří lidé mají problém s jeho přijetím. Především je to film, který od diváka vyžaduje, aby poměrně pozorně sledovat text. Na to dnes spousta lidí není zvyklá. Většina lidí chodí do kina prostě vypnout. Kdežto tady se to na něj valí doslova pod tlakem. Moralismy, sarkasmy, narážky, symboly, metafory, dvojsmysly, aluze, absurdity. Je to fuška.

Ano, je to dílo perfekcionistické, kde je věnována pozornost každému slovu, každému gestu. Ne všechno je divákovi, jak je dnes zvyklý, naservírováno hezky „po lopatě“. Naopak něco zůstává v náznacích a divák si to musí domyslet sám. Líbilo se mi, jak se velká státnická slova prolínají v dialozích s malichernostmi všedních dnů, jak se v hlavním hrdinovi pere zásadových politik s „nedokonalým člověkem“ uvnitř.

Nikdy bych nečekal, že se s námi i se svou kariérou Václav Havel rozloučí dílem, které je plné nadhledu a sebeironie. A současně dílem, které tak dokonale vybočuje z řady, které je zábavné i vážné zároveň.

Odcházení pro mě jako film bylo velice příjemným překvapením a osvěžením. Ale současně ho nemohu vnímat jenom jako film. Vnímám ho i jako takovou velkolepou a současně rozvernou tečku za jednou z etap naší historie, na které jsem i já měl jako student s trikolórou na klopě svůj nepatrný podíl. To dévédéčko si koupím. A jednou ho pustím svým dětem.

Moc pěkný film. Děkuji, pane prezidente.

Autor: Igor Indruch | pátek 10.2.2012 10:00 | karma článku: 20.33 | přečteno: 1825x

Další články blogera

Igor Indruch

Eliška a její rod

V dnešním blogu vám chci představit zajímavou ženu a autorku Elišku Antošovou, jejíž knihu Na autismus jedině autibiotika již brzy vydám ve svém nakladatelství.

15.10.2021 v 13:45 | Karma článku: 3.93 | Přečteno: 186 | Diskuse

Igor Indruch

Jakubův příběh

V tomto článku vám chci představit jednoho moc zajímavého autora. Autora, který se od ostatních autorů tak trochu liší.

5.8.2021 v 18:08 | Karma článku: 5.09 | Přečteno: 260 | Diskuse

Igor Indruch

Jak je důležité míti Bedny

Legrační na tom je, že jsem s tou knihou původně nechtěl mít vůbec nic společného. Já totiž nemám moc rád díla, ve kterých se zbytečně vraždí, mučí apod. Nejsem například vůbec fanouškem Quentina Tarantina.

4.8.2021 v 13:48 | Karma článku: 14.54 | Přečteno: 508 | Diskuse

Igor Indruch

Trampoty malého nakladatele II.

Po první, úvodní části, která byla, ano, poněkud nudná, několik „veselých historek z natáčení“. Není to opravdu vždycky jednoduché – udělat knížku. I když na první pohled to kdovíjak složitě nevypadá.

3.8.2021 v 12:25 | Karma článku: 6.52 | Přečteno: 176 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 8.39 | Přečteno: 254 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 313 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 18.06 | Přečteno: 347 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 119 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2359
Milující otec. Křesťansko-ateistický zenbuddhista. Překladatel na volné noze. Autor dvou knih.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...