Trampoty malého nakladatele II.

3. 08. 2021 12:25:02
Po první, úvodní části, která byla, ano, poněkud nudná, několik „veselých historek z natáčení“. Není to opravdu vždycky jednoduché – udělat knížku. I když na první pohled to kdovíjak složitě nevypadá.
Obálka knihy Vlk Jindřicha Píši vytvořená Lenkou Novotnou
Obálka knihy Vlk Jindřicha Píši vytvořená Lenkou Novotnou


Jindřicha Píšu znám už nějaký ten pátek. Především jako vynikajícího klavíristu, který se pořád nějak pere se životem. Také si skládá vlastní věci, píše zajímavé texty, básně a před lety se mi ozval, že napsal krátkou prózu. Když jsem se tedy stal tím nakladatelem, usoudil jsem, že bych to mohl vydat. Hned mi ale bylo jasné že text, který je takovým drsně poetickým podobenstvím o životě, dospívání, zrání a vztazích zasazeným do imaginární říše zvířat, si zaslouží nějaké pěkné grafické zpracování. Začal jsem se tedy poohlížet po vhodném ilustrátorovi. Na Facebooku je skupina věnovaná kreslení a malování, kde jsem si velice brzy vytipoval několik kandidátů. Ale současně jsem zaregistroval, že jeden můj facebookový přítel tu a tam publikuje ukázky z tvorby své dcery. Ta sice teprve studovala střední školu, ale výtvarný styl už měla osobitý a vyzrálý. Tedy jsem přítele oslovil, zda by to dcera nechtěla zkusit. Dcera, že jo. Poslal jsem jí text, ona poslala pár návrhů, které se mně i autorovi moc líbily, tak jsme si virtuálně plácli. Vypadalo to senzačně. Udělám pěknou knížku a ještě pomohu talentované mladé výtvarnici k rozběhnutí kariéry. Měl jsem z toho radost. Jenže pak začala komunikace nějak váznout. Občas jsem to urgoval, ona nereagovala na e-maily, musel jsem tedy komunikovat přes rodiče, kteří mě ujišťovali, že dcera kreslí. Nicméně když se začal blížit termín dodání ilustrací, přišla najednou zpráva, že dcera přecenila své síly a že nic pořádného nemá. No, trošku čára přes rozpočet. Ale žádný konec světa. Stávají se horší věci. Shodou okolností jsem právě poznal jinou výtvarnici, která se do textu okamžitě zamilovala a vyloženě to chtěla dělat. Inu, proč ne. Pustili jsme se do toho, sešli se s autorem a společně jsme vymysleli skvělou koncepci. Místo sem tam nějaké ilustrace v podstatě obrázkový příběh s ilustrací na každé straně. Akorát bylo jasné, že to nebude hotové ani za měsíc, ani za dva, ale spíš tak za rok. Ten rok již uplynul a knížka je skoro hotová. Ještě pár úprav, a může jít do tiskárny. A pak ke čtenářům.

Pak se na mě obrátil jeden zajímavý malíř. Už jednou si vydal knihu, kde své obrazy komentoval zajímavými krátkými texty. Nyní chtěl vydat podobnou. Líbily se mi jak obrazy, tak texty. Takže došlo opět k virtuálnímu plácnutí. Knihu jsem zredigoval, vysázel, ale s výrobou byl trošku problém: ona totiž taková publikace s barevnými obrázky na křídovém papíře něco stojí. Jako malý začínající nakladatel, který se zrovna netopí v penězích, jsem si nemohl dovolit zafinancovat to sám. Dohodli jsme se tedy, že zkusíme tzv. crowdfunding. A že jako „odměny“ nabídneme obrazy daného malíře. S tím, že to bude fungovat jako v galerii. Tj. malíř nabídne obrazy za nějakou cenu. K této ceně si já přirazím marži 40 % (což je na tomto trhu marže obvyklá či spíše ještě nízká). Pokud se obraz prodá, malíř dostane své peníze a marže půjde do fondu na výrobu knihu. Vypadalo to růžově. Založil jsem tedy kampaň na svých webových stránkách, nahrál tam náhledy obrazů a začal s propagací. Skutečně se mi poměrně brzy podařilo najít kupce dokonce pro dva nejdražší obrazy. Vypadalo to skvěle. Ale chybička se vloudila. Malíř zapomněl, že dané dva obrazy před časem umístil také do jedné online galerie, kde na ně nasadil o něco nižší cenu. Kupci nebyli dnešní, a než zaplatili u mě, zkusili hodit obrazy do Googlu. A když je našli levnější, zachovali se celkem logicky, a koupili je v oné online galerii. Malíř své peníze dostal, moji marži ale shrábl někdo jiný. Pak už se ten crowdfunding moc nehýbal a malíř na vydání spěchal, tak jsme se nakonec dohodli, že si udělá jen pár výtisků přes službu print on-demand. Ale poslal mi obraz. Moc krásný. Takže jsme zůstali kamarádi.

Autor: Igor Indruch | úterý 3.8.2021 12:25 | karma článku: 6.52 | přečteno: 176x

Další články blogera

Igor Indruch

Eliška a její rod

V dnešním blogu vám chci představit zajímavou ženu a autorku Elišku Antošovou, jejíž knihu Na autismus jedině autibiotika již brzy vydám ve svém nakladatelství.

15.10.2021 v 13:45 | Karma článku: 3.93 | Přečteno: 186 | Diskuse

Igor Indruch

Jakubův příběh

V tomto článku vám chci představit jednoho moc zajímavého autora. Autora, který se od ostatních autorů tak trochu liší.

5.8.2021 v 18:08 | Karma článku: 5.09 | Přečteno: 260 | Diskuse

Igor Indruch

Jak je důležité míti Bedny

Legrační na tom je, že jsem s tou knihou původně nechtěl mít vůbec nic společného. Já totiž nemám moc rád díla, ve kterých se zbytečně vraždí, mučí apod. Nejsem například vůbec fanouškem Quentina Tarantina.

4.8.2021 v 13:48 | Karma článku: 14.54 | Přečteno: 508 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 8.42 | Přečteno: 258 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 314 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 18.06 | Přečteno: 363 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
Počet článků 119 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2359
Milující otec. Křesťansko-ateistický zenbuddhista. Překladatel na volné noze. Autor dvou knih.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...