Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak je důležité míti Bedny

Legrační na tom je, že jsem s tou knihou původně nechtěl mít vůbec nic společného. Já totiž nemám moc rád díla, ve kterých se zbytečně vraždí, mučí apod. Nejsem například vůbec fanouškem Quentina Tarantina.
Sráč

Ani záležitostí jako Sin City.
Což je rodina, kam by šlo, při troše dobré vůle, román Bedny zařadit. Avšak s určitými výhradami. Obvykle to říkám tak, že Bedny jsou něco jako Sin City nebo tarantinovky, akorát mnohem lepší.

No, ale jak jsem se k tomu vlastně dostal. Na Facebooku je taková jedna skupina, do které mě kdysi dávno někdo přihlásil. Je to skupina plná spisovatelek a spisovatelů. Už jich tam je něco přes 6000. Ano, čtete dobře. Šest tisíc. Dovedete si představit, co by následovalo, kdyby se opravdu všem podařilo v dohledné době vydat knihu? Ne nadarmo občas říkám, že v Česku to pomalu vypadá tak, že je zde víc spisovatelů než čtenářů. A to ještě v té skupině nejsou zdaleka všichni.

Také je dlužno dodat, že jsem v té skupině nebyl zpočátku vůbec populární. Mám totiž poněkud svérázný smysl pro humor, který se tam ne vždy setkával s pochopením.

Ovšem díky tomuto svéráznému smyslu pro humor jsem se tam právě seznámil s Rosanou Zvelebilovou, která má smysl pro humor podobný. Nebo minimálně podobně netypický. Takže jsme o sobě věděli a já sledoval postup práce na jejím díle, o kterém ve skupině průběžně referovala. Nicméně, jak říkám, na první pohled mi to nebylo vůbec sympatické. Samí mafiáni, bouchačky, drogy a takové věci. Nic pro mě.

sráč 2

Rosana mezitím vybrala na vydání knihy nějaké peníze na Hithitu, načež se nějak nepohodla s původním nakladatelem. Slovo dalo slovo a novým vydavatelem Beden jsem se stal já. Aniž bych tušil, na co jsem se to dal.

Rosana mi poslala text, já si ho přečetl. Ke svému velkému a velmi příjemnému překvapení jsem zjistil, že kniha není vůbec taková, jak se na první pohled zdálo. Tedy ti mafiáni, bouchačky, drogy apod. tam jsou. Ale jsou to jenom takové rekvizity. Rekvizity pro mnohem hlubší příběh, jehož podstatu vám pochopitelně neprozradím.

Tedy jsem to přečetl, napsal k tomu pár redakčních poznámek a poslal to zpátky s tím, že do konce roku (byl říjen), bychom to mohli mít vytištěné. Do hry však vstoupila Rosanina korektorka. Ta měla za úkol řešit pouze pravopisné chyby a překlepy. Na rozdíl ode mne jí však text vůbec nesedl a tak kromě standardních korekcí psala na okraj stránek komentáře jako: „Ježiš, to je ale hnus!“, „Chce se mi zvracet!“, „Bože, na čem se to podílím?“, „Jsi si jistá svým duševním zdravím?“ atd.

Rosanu to poněkud rozhodilo. A to navzdory tomu, že jsem ji neustále uklidňoval, že si to nesmí tak brát, že lidé jsou halt různí. No, a pak mi Rosana poslala text, který měl být finální. Když se vydává kniha, obvykle to funguje tak, že autor dá text k redakci a korektuře. Redaktor a korektor navrhnou nějaké změny. Autor tyto změny buď přijme nebo odmítne. Pak se udělá sazba a hurá do tiskárny.

Rosana však poslala text úplně nový. Kompletně to celé asi za měsíc přepsala. Nezůstal tam kámen na kameni. Já z toho byl poměrně nešťastný, protože první verze se mi líbila víc než ta druhá. Na druhou stranu v té druhé bylo pár velmi dobrých nápadů, které by byla škoda zahodit. Ale nešlo je jenom tak vzít a nějak naroubovat do té první verze. Tak jsme se do toho pustili. Následovalo několik měsíců vzájemné intenzívní komunikace, bezesných nocí a spousty vypitého alkoholu. Nadávali jsme si, byli jsme na sebe hnusní, hádali se pomalu o každý odstavec a pak se zase usmiřovali a radovali se, když jsme se konečně na něčem shodli.

Výsledek ale stojí za to.
Na webu Databáze knih shrnula čtenářka, a shodou okolností také spisovatelka, Andrea Čekanová, své pocity z četby takto:
„Můj svět se od teď dělí na ‚před‘ a ‚po‘ Bednách. Originální, šílené a svérázné dílo se může zpočátku jevit jako výplod choré mysli, ale brzo zjistíte, že jde o propracované humorné drama, které se dá označit za tristní zrcadlo společnosti. Trefné parafráze najdete napříč celou knihou, stejně jako detaily tvořící propletenec událostí, které nám autorka předkládá v různých časových skocích, a které vedou k nevyhnutelnému – Zabít Sráče! Nic není zmíněno bezdůvodně, všechno má svůj smysl a místy máte pocit, že padouch si dělá srandu i z vás. S mírnou nadsázkou lze říci, že Sráč a Zbořilová vytvoří ikonické duo, které se vryje do podvědomí stejně jako je Vlk a Zajíc (Jen počkej, Sráči!) nebo Lister s Rimmerem (4 692 kusů ‚ozářených‘ Beden). Pokud hledáte něco zcela neobvyklého, oplýváte humorem a nebojíte se reálného popisu od vraždění po BDSM sexuální praktiky, rozhodně tento literární počin nesmíte minout.“
 

Ela

 

Autor: Igor Indruch | středa 4.8.2021 13:48 | karma článku: 14,83 | přečteno: 508x
  • Další články autora

Igor Indruch

Eliška a její rod

V dnešním blogu vám chci představit zajímavou ženu a autorku Elišku Antošovou, jejíž knihu Na autismus jedině autibiotika již brzy vydám ve svém nakladatelství.

15.10.2021 v 13:45 | Karma: 3,93 | Přečteno: 186x | Diskuse| Poezie a próza

Igor Indruch

Jakubův příběh

V tomto článku vám chci představit jednoho moc zajímavého autora. Autora, který se od ostatních autorů tak trochu liší.

5.8.2021 v 18:08 | Karma: 5,09 | Přečteno: 260x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Trampoty malého nakladatele II.

Po první, úvodní části, která byla, ano, poněkud nudná, několik „veselých historek z natáčení“. Není to opravdu vždycky jednoduché – udělat knížku. I když na první pohled to kdovíjak složitě nevypadá.

3.8.2021 v 12:25 | Karma: 6,92 | Přečteno: 178x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Trampoty malého nakladatele I

Krátké glosy a postřehy o tom, jaké to je, když se člověk rozhodne na stará kolena vydávat knihy. Na první pohled je to možná taková nudná, nezáživná činnost. Nicméně dá se při tom užít legrace i přijít o nervy.

19.7.2021 v 12:30 | Karma: 7,44 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Je Petr Kukal „sexistické prasátko“?

Poslední kauza s feministickým podtextem, tedy případ fejetonu Petra Kukala a následného dění, mne poněkud znepokojila.

30.3.2020 v 15:45 | Karma: 41,48 | Přečteno: 11248x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2368x
Milující otec. Křesťansko-ateistický zenbuddhista. Překladatel na volné noze. Autor dvou knih.