Děkujeme za pochopení.
slavka1
A ještě něco,
dialog mezi ateistou a věřícím probíhá dnes a denně. Jdu si koupit boty, chleba, mluvím s učitelkou ve škole - a obvykle nezkoumám, jakého je dotyčný názoru nebo vyznání.
slavka1
Myslím, že mězi věřícím a ateistou dialog možný je,
pokud jsou oba opravdoví. Pokud se jen nenechávají vláčet názory druhých a nepřipojují se k davu. Pokud ateista není jen někdo, komu se nad tím nechce přemýšlet, někdo, kdo opovrhuje vírou a opakuje argumenty "nesmyslnosti" a pokud věřící není jen dogmatik, který vlastně nevěří, ale je věřícím, protože to přináší budoucí výhody. Stejně jako píšete, že být skutečným ateistou je fuška, ale přináší to svobodu ducha, tak i být skutečně věřícím je fuška, ale přináší to svobodu ducha. Vždycky záleží jen na úhlu pohledu a přístupu ke skutečnosti.
Asi bych si dovolila použít citát Nielse Bohra, protože mi připadá, že je naprosto vystihující: "Jsou dva druhy pravdy: pravdy triviální, pro něž jsou opačné názory naprosto absurdní, a pravdy hluboké, které se poznají podle toho, že jejich protikladem je zase pravda."
Bouše
Domnívám se, že tento dialog možný n e n í.
A to z toho prostého důvodu, že ateista považuje víru (v Boha, v posmrtný život atd.) za jakousi "berličku", kterou si věřící usnadňují život a naopak věřící člověk zase považuje ateistu za handicapovaného, či postiženého člověka.
iacobau
Re: Domnívám se, že tento dialog možný n e n í.
Já to tak černobíle nevidím. Dialog možný je, pokud se ani jeden z diskutujících nepovažuje za "majitele pravdy". Věřící by měl být natolik pokorný, aby uznal vlastní omezenost, ateista by měl mít tolik empatie, aby dokázal respektovat názor partnera jako názor rovnocenné váhy s jeho vlastním.
Tomáš Halík říká, že mnohdy snadněji diskutuje s ateistou než věřícím, a já s ním mohu souhlasit. Každá víra s sebou nese nebezpečí nedostatku odvahy POUZE VĚŘIT a potřebu opravdové berličky fanatického zastávání jediných správných názorů. To však neznamená, že fanatickým majitelem pravdy také nemůže být ateista, který všechny jinak uvažující hází do jednoho pytle poblouzněných.
iacobau
Je-li věřící nucen
si určité otázky neklást, na určité věci nemyslet, některé názory apriori odmítat, pak je to poněkud zbabělý postoj. Neb již podle scholastiků nelze z principu nacházet rozpory mezi věděním a vírou. Pokud rozpory vznikají, jedná se pouze o nepochopení člověka.
To dokládá i chápání Bible. Nikdy v historii se neřešila historická a věcná správnost textů v Bibli tak jako dnes, neboť jejich pravdivost je v něčem úplně jiném, jejich obsah je odpovědí na všechna PROČ. Lidský rozum má jistě dar ve vzájemné spolupráci a zkoumáním smyslového světa odkrývat odpovědi na otázky JAK.
Pokud však začneme čistě racionálně hledat smysl lidského bytí, dostaneme se na tenký led absolutní relativizace, který bourá mj. veškerá mravní východiska.
hilsner_urquell
Hlavní argument věřících
nebo teda aspoň nejčastějš opakovanej, je ten o vzniku světa, že přece se to všechno nemohlo stvořit samo od sebe nějakou náhodou. Já nevím, jak svět vznikl, ale taky nevidím žádnej důvod, proč bych měl věřit čemukoli, co říkají oni a jejich moudrý knihy
iacobau
Re: Hlavní argument věřících
Já bych to formuloval trošku jinak: o smyslu tohoto světa. Na pozadí vesmíru lze tušit myšlenku, která přesahuje lidské chápání. Mimochodem, moudrá kniha o vzniku světa říká hodně. Dvě pasáže (ne zcela shodné) v Genesis toho řeknou málo, budeme-li je číst popisně (fundamentálně). Pokud se dokážeme ponořit více do hlubin celého zpěvu, pak nacházíme, že svět vznikl z temnoty (absolutní nicoty, osamoceni) a vše stvořené bylo dobré. Všemu byl dán smysl a člověku samému místo na zemi. Jeho snaha povýšit se nad sama sebe narazila na uvědomění si vlastní "nahoty" a omezenosti, vlastní smrtelnosti. Tohle je dnes snad ještě více aktuální než v době svého vzniku.
Kordoba
Ale ateisimus vira je...
Verici veri v Boha... veri te sve pravde. Ateista v Boha neveri... ale
taky veri te sve pravde. Proste v nejakou svou pravdu/presvedceni/nazor nelze
neverit.
ahaswer
Možný je
Považuji dialog za možný a ano,musí k tomu být dost pochopení a tolerance na obou stranách.Nemůže to být o zlomení protivníka.Sám jsem to zkusil a bylo to docela poučné-jako ateista jsem se díval na mnoho věcí očima věřícího.Nemihlo mne to samozřejmě dovést k víře,ale určitě to bylo další poznání nového.
Karma.
carolusI
Dialog
má být především o něčem. Dialog mezi ateistou a věřícím je o ničem. Ateista z principu víru nepochopí a věřícímu zase uniká že někdo viru nechápe. Takže diskuse může jít jen po povrchu. Když se sejdou diskutéři s vyšším IQ, může to být zajímavá debata, ale nic nevyřeší. Pokud je IQ nižší zvrhne se to v hádku o nicotnostech. Pak jsou ještě případy, které patří spíš na psychiatrii (například jistý pan Vereš). Nejvíc mě baví takoví ateisti, kteří chodí ke kartářkám a všelijakým šamanům.
janacz
Re: Dialog
Diskutovat ale neznamená, že by měl někdo změnit své přesvědčení.
_-1-_
Máš to trochu pomotaný .......
věřící - věří v Boha .... ateista - nevěří v Boha ........... nic víc nic míň
.
tak ateistivi neříkej, že je věřící jen proto, že věří, že 1 + 1 = 2, nebo že když zasadí semínko, tak mu vyroste mrkev
.
PS: rozdíl mezi věřícím a ateistou tady na blogu ............. ateisté jsou tolerantní a nechávají věřící žít .... věřící furt píšou blogy, kde něco otloukají ateistům o hlavu
Igor Indruch
Já to mám pomotané?
To asi ne. Tady spíš došlo k určitému nepochopení
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Ivana Dianová
Billa šok
- Kateřina Lhotská
Vypnutí webů bylo protiprávní
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Tomáš Vodvářka
Politika jako cirkusová aréna
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou