Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A52n81t31o21n19í80n 65K56o68u36n52o38v23s46k10ý 9728610438568

Nepřechylování mi nevadí. Pokud to nějaká žena používá, proč ne. Já hned vím, že neuspěji se vtipy typu - Proč jsou nevěsty v bílém? Aby lépe barevně ladily s kuchyňskou linkou.

Ale vadí mi neskloňování.

Jedná se o pořad Emmy Smetany.

Nebo vrátím tu zapomenutou kabelku Emmě Smetaně.

Klidně.

Ale nelíbí se mi pořad Emmy Smetana a nevracel bych rád kabelku Emmě Smetana.

K tomu nevidím důvod.

+1/0
20.3.2016 15:40

B84e69d19ř48i52c43h 87D65v70o17ř79á12k 2512188466574

Autor, který má zřejmě maďarské předky, kritizuje odpor ke skloňování i když jsme opravdu výjimkou, s kterou si špatně poradí cizinci, když se učí česky. Přitom maďarstina je mnohem jednodušší a všichni se tam domluví. Stejně tak se celý svět domluví anglicky i když tam naše pitomosti nikde nemají. Jsou i výjimky, kde to tradičně přehnali v dávné minulosti. Třeba v Číně, kde je mnoho odrůd čínštiny. Přechylování je opravdu hloupost a veškeré obhajoby tohoto systému jsou hlouposti..

0/−1
20.3.2016 13:35

I60v58e45t19a 26K92o12l83á62ř56o39v46á 1178890256268

Přechýlené české příjmení je docela hezké, když se tak někdo narodí, protože historicky laděné, ale nálepkovat je na cizinky v 1. osobě je ostuda. U deklinování cizích ž. jmen v literatuře, -většinou nereálných osob- tak,jak navrhujete vy, mám problém. Vždy se vychází z určitého kontextu. Je třeba ctít tradice, ale zároven jít s dobou. Svět se propojuje a často zjednodušuje. Takhle by se dala doba zaspat. Není potřeba dovolávat se stále na dobu Franze Ferdinanda. Vzpomeňte na komisaře Cottana, kdy zloději u scény přepadení pošty nechali úředníky pomalu počítat do 1000, než byla kořist odnešena.

Přechýlení na -ová je vašeho a zdejšího většinového vyjádření nutnost k vyjádření podřazenosti - sounáležitosti - k mužskému kolenu. Manžel(cizinec) mé kamarádky (`Cešky) přijal její příjmení bez přechýlení. Asi se necítil dostatečně jako muž a chtěl se poženštit.

0/0
17.3.2016 23:03

M26a30r42e42k 77O76n30d24r93á49š88e33k 1110290759888

Zajímavý článek. Jen jestli si nepřiznat, že je slepá větev je celý ten feminismus :-).

0/0
17.3.2016 21:17

J27a79r67o88s11l98a62v 93T38a55c20h69o28v50s11k10y 2742660334630

Ve starych matrikach se da najit i privlastnovaci verze u prechylenych zenskych prijmeni, ktere se uz dnes nepouzivaji.

Napr. Anna Mala byvala psana Anna Maleho nebo jeste casteji Malyho.

+1/0
15.3.2016 14:38

I17v56a81n 73M77i66n23á57ř 7342304557371

Autorův článek je velmi hezký! Napadá nejen nelogičnost přechylování, ale i zbytečně nerespektovanou tradici a .. docela smutnou snahu některých žen, o jakousi módní světovost!

+2/0
15.3.2016 11:44

V59a73n31d43a 57M44a37l92k13o40v56a 7483921814382

Souhlas s článkem. Moc hezky napsané. Sama jsem žila mimo ČR a problém s -ová jsem nikdy neměla. Ani se nikdo nedivil, že manžel a synové mají jméno v jiném tvaru. Třeba Litevština má hezké pravidlo. Mají různé koncovky pro mužské příjmení, ženské svobodná, ženské vdaná a pokud žena nechce aby bylo poznat, že je vdaná, tak je koncovka neutrální. Ale to lze používat jen ve velmi výjimečných případech, se svolením soudu.

+1/0
15.3.2016 11:11

K39a89r62e38l 87S68t61r16ž70a96n92o20v44s84k15ý 1698185105

No vidíte. Češi jsou z velké většiny rozhodnými zastánci přechylování, ale u jména Merkelová se v internetových diskuzích koncovka rychle vytratila a objevuje se v naprosté většině jen tvar Merkel. Tím se dostává nepřechýlená podoba jména do jiného světla. Má se tím označit ironie, pohrdání, nesouhlas.

0/0
15.3.2016 10:31

V82l19a54s29t66i52m39i38l 39K59r76a98u42s 3803954374823

Přesně tak, nepřechylování je jenom hloupá manýra žen, které se domnívají, že jsou tím "in". R^

+3/0
15.3.2016 8:53

R66a70d91i67m 68V97o66d59ň45a63n34s92k17ý 5961694486489

Pěkně napsáno. Nechápu, jak se Češka může přejmenovat třeba na "Novotny" (ano, bez diakritiky)

0/0
14.3.2016 23:01
Foto

J19a71n 83D19o33č20e97k59a38l 1114386701645

Dobrý den pane řediteli. Po sňatku jsem si vzal jméno manželky. Jmenuji se teď Blažena Dočekal. :-)

+7/0
14.3.2016 22:27
Foto

J22a23n16a 11M48a97j25o42v24á 4215862696313

Hezky a pečlivě jste se nad tím zamyslel, to smekám.

Nicméně k ničemu jsem se nepřiklonila a pořád je mi to tak nějak fuk. Je to prostě "móda". Odejde jak přišla.

0/0
14.3.2016 21:59

V17i59o93l70a 34M53o73d42r60á 5924186399955

Ale je to docela roztomilá móda. Nedávno se vdala jedna má kolegyně - nyní se jmenuje Petra Bodlák Novotná.

To já bych už to když tak vzala zgruntu... byla bych Viol Bodlák Modrý. Myslím, že minimálně botaniky bych tím silně zaujala.;-D

+12/0
14.3.2016 22:14
Foto

J38a87n80a 51M20a86j15o57v71á 4335162946593

No, věřím, že jste docela kvítko;-)

+1/0
14.3.2016 22:32

P95a49v11e31l 93K24u16l48a 7318215708508

No, to je skoro jako Ostropestřec Mariánský ;-)

+1/0
15.3.2016 7:52

V87i61o37l15a 46M32o33d83r25á 5584806499465

Jé, Vy znáte bratra?;-);-)

0/0
15.3.2016 11:54
Foto

J92a57n26a 14K44o36z86á74k74o56v34á 40V39o98l92r33á57b16o76v20á 9103324345771

Tak trochu nemáte pravdu. Zapsali by vás jako Viola Bodlák Modrá. Moje kamarádka ze Slovenska Jana Bujná si vzala za muže moravského chasníka jménem Koza. Kdyby do toho šla, tak by byla Jana Koza Bujná. A upřímně: kdo na to má?

+1/0
19.3.2016 8:22
Foto

Š52t34ě11p81á21n44k47a 67B61e83r10g65e88r43o85v83á 8823741230140

A není to jedno?

0/0
14.3.2016 21:23

V12l73a17s33t40i59m66i52l 13K39a46š70p32a47r 9611196352149

Pokud to přináší problémy, pak asi není... ;-)

+1/0
14.3.2016 21:41

J63o40s19e65f 78K54l97a36t 3439237293911

Zrovna včera jsem do nějakého blogu psal,někde jsem nedávno četl Mila Jojovichová-super

0/0
14.3.2016 21:20

P36a35v18e29l 74K77u27l77a 7518615768948

Čestné slovo, že jsem kdesi četl o Kylie Minogueové 8-o:-)

0/0
15.3.2016 7:54

M31i47l39a43n 51S81t76e58h77l21í82k 7930469933611

Jovovichová ...

0/0
15.3.2016 9:24

R34u13d25o52l32f 20Č12e20r62n12ý 3725824918572

Pokud někdo bude někdy žena chtít studovat či pracovat v zahraničí, bude s přechýlenou formou kuriozitou. Když za ní dojede přítel, otec, dědeček bude např. "Mr. Černá". To je ale naše hrdost a není to tak podstatné. Nevím ovšem, zda je zdvořilé vymýšlet nová pro ně nesrozumitelná jména pro zahraniční političky, umělkyně či sportovkyně. Stadion bouří, atletka nechápe, neví, že by měla kynout. Propojení světa a kontakty jsou trochu jinde než v dobách Jungmanna, kdy jsme měli kontakty jen na Vídeň. Nakonec úplná hrůza je i dvojí přechýlení Slovanek Rusek či Ukrajinek. Šarapovová je děs atd.

0/−1
14.3.2016 21:12

I62g11o62r 24I11n57d17r68u92c91h

To dvojí přechýlení je tak trochu pitomost.

S tím zahraničím nemáte pravdu. Jak píšu i v blogu, všude si nějak upravují cizí jména k obrazu svému. Takže Dvořákovi říkají buď Dvorak nebo Dvoržak, Jágrovi Džegr apod. To jsou věci, na které jsou venku zvyklí a neřeší to. Rozhodně jsem ještě neslyšel o případu, že by někde chtěli upravovat vlastní jazyková pravidla či zvyklosti, aby byli „světovější“.

+2/0
14.3.2016 21:33

V40i52o43l58a 23M35o35d38r82á 5644526489455

Studovala jsem i pracovala v zahraničí a nikdy s mým (přechýleným) jménem nebyl problém. Hůře na tom byla jedna kolegyně, opět ale ne kvůli přechýlení, ale protože se jmenovala Řeřichová, což je mimo ČR zhola nevyslovitelné jméno. Možná bychom měli zrušit Ř, když už teď máme ty kontakty i mimo Vídeň.;-D

Omyly ohledně jmen mužských příbuzných (že končí na -ová) skutečně občas vznikají. Stačí ale lidem vysvětlit, že to tak není - většinou nemají problém to pochopit.

+5/0
14.3.2016 21:53
Foto

J34a71n53a 28M36a76j40o77v98á 4835102256193

zrušit "ř"? Synátor by byl nadšen...R^

+1/0
14.3.2016 22:00

V79i44o46l54a 65M19o33d21r79á 5764536959365

Tak mu ten nápad neprozraďte, aby nezaložil "hnutí za zrušení Ř". Obávám se, že by s tím mohl mít úspěch...:-)

0/0
14.3.2016 22:05

I76g43o98r 37I15n24d65r38u52c56h

A proč nezrušit třeba shodu podmětu s přísudkem. Tedy to i/y. Ženy pili, muži pili, děti pili. Alespoň nebude ženám líto, že u složeného podmětu se to řídí podle rodu mužského. Dvě mouchy jednou ranou. Vlastně tři. Jak chce ministryně Marksová bojovat proti tomu stresu na pracovišti, tak by mohla začít bojem proti stresu ve školách. Protože dospělý člověk je přece jen vůči stresu odolnější než dítě. A není sporu o tom, že i/y působí žákům stresu nemálo. :-)

+1/0
14.3.2016 22:20
Foto

J39a79n91a 62M23a41j68o42v43á 4145152546933

Tak to už synátor zrušil.

Češtinářka to sice ještě neakceptuje, ale on ypsilonem zeď prorazí!!

+2/0
14.3.2016 22:33

L46i20b86a 38L22a22n91g76o73v39á 8494627442985

Pokud pracujete v zahraničí bez partnera, není obvykle s přechýlením problém. Ale třeba v Rakousku s manželem musíme vysvětlovat, když přijdeme na úřad, že jsme opravdu manželé, protože z jejich pohledu máme rozdílná jména a našim občankám nerozumí.

0/0
15.3.2016 10:26
Foto

M55i94c10h52a91l 36G86r17e73š73l56i19k 9791216432206

V ukrajinčine sa mená neprechyľujú. V ruštine sa pridáva -a. :-)

0/0
15.3.2016 7:02

V91i31o32l49a 62M26o27d84r53á 5254606799645

To není přesné, záleží na konkrétní podobě jména.

+1/0
15.3.2016 11:56
Foto

M50i51c98h78a42l 22G46r42e60š22l27i16k 9391466222816

V ukrajinčine, alebo v ruštine? :-)

0/0
15.3.2016 15:17

V13i42o79l43a 62M46o27d40r94á 5454396769255

Nerada to říkám, ale opět s Vámi v podstatě souhlasím.;-)

Feministky správně upozorňují na to, jak se přechylování původně vyvinulo - že odráží "vlastnictví" ženy ze strany nejprve otce, pak manžela (je "Novákova", resp. Nováková). Není důvod si to nepřiznat.

Současně, jak píšete, není důvod příjmení měnit. Přechylování dnes už těžko někdo vykládá jako výraz onoho vlastnictví. Navíc zde již není nutnost přijímat jméno manžela.

Je to vlastně paradox, protože na jedné straně bojujeme za to, aby se používaly ženské tvary slov (třeba ne paní docent/profesor - to se používalo v minulosti, ale paní docentka/profesorka). Na druhou stranu chceme mužský tvar příjmení. Takže dříve to byla paní docent Nováková, teď to bude pro změnu paní docentka Novák... ;-) Oboje mi přijde paradoxní.

Cizí jména jsou samostatná kapitola, tam bych byla benevolentnější. I když v mnoha zemích taky přechylují...

+12/0
14.3.2016 19:47

G98a75b75r17i51e33l31a 56I39v47a97n95c77o 1414188149439

Vcelku souhlasím s tím, že boj proti přechylování je nesmyslný. Ale proč myslíte, že boj za přechylování je lepší? Myslím si, že fakt nikomu a ničemu neškodí, když se bude někdo jmenovat Jana Novák, Eva Dvořák, nebo, jako tradiční objekt obdobných diskuzí, Emma Smetana, pokud si to bude přát. A nebo se může jmenovat Jana Nováková, Eva Dvořákova, či Emma Smetanová, opět pokud si to bude přát. Legislativa již umožňuje obé, tak proč tomu nenechat volný průběh? Ona si s tím čeština poradí (např. já už s tím mám dlouholetou zkušenost :-))

0/0
14.3.2016 19:25
Foto

M33i79l15o13š 50F82. 79P46e11c13h34a68r 3823951820685

Ad „Ale proč myslíte, že boj za přechylování je lepší?“:

Myslím, že za nepřechylování nikdo nebojuje.

A Emmu Smetanu nemusím přechylovat, protože o Smetaně můžeme mluvit česky i bez přechylování, zatímco o Smetana budete mluvit nanejvýš „v češtině“, ale ne česky.

+1/0
14.3.2016 20:21

G60a46b51r97i86e23l90a 34I72v93a81n46c84o 1154188369619

Mně přijde, že třeba zrovna Vy za přechylování bojujete, byť možná s jinou intenzitou než paní Valdrová za nepřechylování. Ale je možné, že to jenom nesprávně vnímám.

0/0
14.3.2016 21:54
Foto

M22i58l71o21š 58F91. 95P70e49c29h96a87r 3563501250365

Nevím jestli bojuji, ale rozhodně jsem stoupencem přechylování, pokud není proti zdravému rozumu. Nepřechýlená jména přechylujeme zejména proto, aby je bylo možné skloňovat, tedy aby ústrojně zapadala do české věty. Pokud je jméno možné skloňovat, nevidím rozumný důvod, proč ho přechylovat – a to případ Smetany je.

0/0
15.3.2016 12:38

G60a80b71r61i44e45l66a 23I78v77a87n97c98o 1264978259419

A pokud jméno není možné skloňovat, ale je to výjimka plně dle pravidel českého pravopisu, tak se na to díváte jak?

0/0
15.3.2016 14:47
Foto

M31i82l33o96š 15F11. 53P55e37c46h92a93r 3453261530655

Opět zdravým rozumem. Tak, jako mi do české věty na jedné straně zapadají Kočí, Adamů, Tachecí a další, přestože jsou nesklonné, naopak – na straně druhé – mi do české věty (vyjma nominativu) nezapadají ženská příjmení Busch, Merkel, Obama (leda bychom mluvili o Obamě) a další; respektive zapadají, ale jako pěst na ucho.

+1/0
15.3.2016 14:55

J19o33s33e46f 73H26u75m90m57e42l 9805136962700

a vy jste Gabriela, nebo Ivanco ? Jinými slovy, milujete chlapce nebo dívky ?

0/0
14.3.2016 21:47

G33a31b80r55i34e67l90a 39I55v78a27n16c17o 1984738299429

Jsem oboje. A když už se ptáte, tak určitě miluji jak nějaké chlapce (no, asi spíš muže), tak nějaké dívky (a ženy). Ale se jménem to moc nesouvisí. :-)

0/0
14.3.2016 22:01

J60o44s41e88f 91H73u78m67m15e17l 9425486722300

a vy jste Gabriela a nebo Ivanco ? Jinými slovy, v oblasti sexu dáváte přednost mužům, nebo ženám- z vašeho jména to nepoznám

0/0
14.3.2016 21:57

G49a57b65r23i70e22l88a 90I84v73a78n77c54o 1294668199769

To se ze jména nepozná asi nikdy, ne? :-)

0/0
14.3.2016 22:02

J27o38s10e29f 68H64u80m40m57e12l 9875296602580

1. omluva za 2x příspěvek

2. tak dobře, ale hlavně nepoznám, jestli hrajete volejbal v družstvu žen, nebo za muže

0/0
14.3.2016 22:09

G90a82b57r76i58e51l85a 12I16v52a69n58c67o 1204248289589

Bohužel volejbal už pár let nehraju (a mrzí mě to). Ale hrávali jsme převážně ve smíšených družstvech. :-)

0/0
14.3.2016 22:15

J10o94s39e24f 20H71u11m80m91e83l 9815236202110

tak zase nic nevím,kdyby to nebylo neslušné, zeptal bych se , jestli se potkáme na WC, ale raději popřeji dobrou

0/0
14.3.2016 22:34

V71i34l24é87m 94B95a52r18á67k 4906247319566

Ať se každý přechyluje nebo nepřechyluje, ale ať má možnost nepřechylovat, což bylo v parlamentu zamítnuto.

Jolieová prostě neexistuje a Jan Hus nebyl upálen v Kostnici.

http://vilembarak.blog.idnes.cz/c/496303/jolieova-neexistuje-a-hus-nebyl-upalen-v-kostnici.html

0/0
14.3.2016 19:20
Foto

M59i19l96o70š 26F38. 52P86e33c30h43a80r 3203561940665

Existuje v české větš Paris nebo London? Existuje v anglické větě Praha? Mluvíte česky?

+4/0
14.3.2016 20:22

G66a13b88r95i50e96l34a 52I31v28a31n16c91o 1374488109889

Paris Hilton a Jack London by spolu určitě na panáka vyrazit nemohli. Praha is an unincorporated community located in Fayette County, Texas, United States, approximately 53 miles (85 km) southeast of Austin. Byť Váš příspěvek nebyl pro mne, hlásím, že mluvím česky. :-)

0/0
14.3.2016 21:15



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.