Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co vlastně vyjadřuje a k čemu je„česko-romská vlajka“

Projekt „Výběrové řízení na česko-romskou vlajku“ slovensko-polského umělce Tomáše Rafy vzbudil poměrně značnou, dle mého naprosto nezaslouženou, pozornost. Dnes je opět trochu rozruchu ohledně záležitosti, že pár aktivistů použilo jednu z vystavovaných vlajek během svého protestu proti anti-islámské demonstraci, načež byly na základě něčího trestního oznámení předvedeni na služebnu policie České republiky k podání vysvětlení.
  1. Původní projekt

Výběrové řízení na česko-romskou vlajku vychází z časosběrného projektu „Nový nacionalismus v srdci Evropy“, jehož prostřednictvím Rafa od roku 2009 zkoumá hranice mezi nacionalismem, patriotismem, rasismem a xenofobií. "Někdy v roce 2008 se ultrapravicové skupiny rozhodly vstoupit do politiky ve volbách. Na Slovensku to byla Slovenská pospolitosť, v Čechách Dělnická strana. Obě sice byly zrušené soudním rozhodnutím kvůli propagaci rasismu a xenofobie, ovšem existují v jiné formě dál. Začal jsem tu situaci mapovat a na internetu plnit archiv nahrávkami z akcí slovenských, českých a polských nacionalistů, extrémistů a neonacistů," řekl v rozhovoru pro server Aktuálně.cz o začátcích projektu „Nový nacionalismus v srdci Evropy“ Tomáš Rafa.

Cílem současného projektu je podle něj vytvoření otevřené platformy k diskuzi o současném i budoucím soužití majoritního obyvatelstva a menšin v Čechách. "Chci diskusi převést od nacionalistických skupin do širšího veřejného prostoru. Vlajka může být impulzem pro diskusi. Na demonstracích se nediskutuje. Chci vyvolat dialog bez agresivních přístupů," dodal v rozhovoru Rafa.

(<http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/domaci/vytvarnik-tomas-rafa-navrh-nove-cesko-romske-vlajky-kterou-vyberete>)

To je sice hezké. Vyvstává však otázka, proč si Tomáš Rafa, který je, jestli jsem to správně pochopil, původem Slovák a v současnosti bydlí ve Varšavě, vybral právě českou vlajku a jako místo prezentace zvolil Prahu. Navíc není Tomáš Rafa ani Rom. Alespoň tedy na Roma moc nevypadá a nikde jsem nečetl, že by se k romské národnosti hlásil. Protože ono se obecně nepovažuje za příliš slušné přijít na návštěvu k sousedům a říct: „No vy tady ale máte bordel“.

Dokázal bych to jakž takž pochopit, kdyby na Slovensku a Polsku bylo všechno v naprostém pořádku. Pak by se to dalo vyložit tak, že se s námi pan Rafa přišel podělit o své zkušenosti ze zemí, kde to dělají lépe. Ale protože nemám pocit, že by to na Slovensku a v Polsku dělali lépe, napadá mě spíš jiné vysvětlení: pan Rafa správně usoudil, že v Česku je celkové společenské klima poněkud tolerantnější, a tudíž případné negativní reakce, které se daly předpokládat, budou mírnější než na Slovensku nebo v Polsku. Jinými slovy - že prezentovat takový projekt v Česku je bezpečnější.

Na prohlášení pana Rafy mě zaujala ještě jedna věta: „Chci vyvolat dialog bez agresivních přístupů.“ To skutečně může říct jenom někdo, kdo tady nežije. Někdo, kdo si myslí, že v Česku žádný dialog ohledně Romů a s Romy neprobíhá. A že tedy čekáme jenom na něj jako na mesiáše, aby nám tady ten dialog přišel zahájit.

Druhým aspektem je, že pokud chci „diskutovat bez agrese“, první zásadou je, že nebudu tu druhou stranu zbytečně provokovat. A „česko-romská vlajka“ jednoznačně provokací je. 

  1. Mnoho povyku pro nic

Nicméně mně osobně ta výstava nijak nevadila. Podle mého názoru se jedná o projekt z uměleckého hlediska obsahově prázdný, po formální stránce slabý a celkově nezajímavý.

Samozřejmě i u nás žije poměrně dost lidí, kteří budou každému takovému projektu nadšeně tleskat, jenom aby dali svému okolí okázale najevo, jak jsou nerasističtí, nexenofobní a mult-kulti. 
Já jsem také nerasista, nexenofob a docela multi-kulti. Přesto si chci ponechat právo říci o čemkoliv, že je to volovina, pokud mi to jako volovina připadá. A projekt „česko-romské vlajky“ je dle mého názoru kardinální volovina.

Vedle toho samozřejmě existuje ještě početná skupina užitečných idiotů, kteří se o publicitu něčeho, co by ji jinak nemělo, zaslouží tím, že proti tomu začnou vehementně protestovat. Tentokrát sehráli tuto roli idioti z DSSS, kteří na organizátory akce podali trestní oznámení. Nebýt toho, celý projekt by už nejspíš dávno upadl v zapomnění. 

  1. Problém české vlajky

Někteří lidé namítají, že Češí nemají ohledně „česko-romské vlajky“ co prskat, protože vlajka, která byla použita, není vlajkou českou nýbrž československou, kterou Česká republika nemá právo používat. Na tom něco je. Tam záleží na tom, jak se k tomu kdo postaví.

Já osobně se k tomu stavím tak, že to, jakým způsob došlo k rozdělení Československa, byla pěkná lumpárna a tudíž lze veškeré navazující úpravy a dohody poměrně snadno zpochybnit.

Vedle toho mohla slovenská strana, pokud měla s používáním vlajky Českou republikou problém, vyvinout nějakou aktivitu např. formou mezinárodní arbitráže nebo jak se podobné záležitosti řeší. Nic takového se nestalo, Česko vlajku už hezký pár pátků používá a nemá s tím problémy ani EU ani OSN. Čímž bychom tuto otázku mohli považovat za vyřízenou.

  1. Nová kauza: „zadržení“ aktivistů.

31. ledna přinesl portál Romea.cz zprávu, podle které byly během proti-islámské demonstrace na Staroměstském náměstí v Praze „zadrženi“ evangelický farář Mikuláš Vymětal a Ivana Čonková, kteří během protestu proti zmíněné demonstraci rovněž použili „česko-romskou vlajku“. Na základě toho se opět někteří z účastníků proti-islámské demonstrace obrátili na policii.  Policisté tedy šli, a požádali Mikuláše Vymětala a Ivanu Čonkovou, aby je následovali na služebnu k podání vysvětlení. Osobně nevím, zda se to dá považovat za „zadržení“. Nejsem sice zběhlý v těchto termínech, ale řekl bych, že „zadržení“ je něco zcela jiného než „předvedení“. (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Zadr%C5%BEen%C3%AD). Nicméně po internetu už letí články a debaty odsuzující „policejní zvůli“ atd.

Myslím si, že policie v tomto případu provedla pouze to, co jí ukládá zákon. Reakce některých aktivistů považuji za přehnané až hysterické a značně zkreslující skutečný stav věcí. V těchto reakcích nevidím dost často nic jiného než snahu se zviditelnit a dělat rozruch bez snahy o nějaký konstruktivní výsledek.

Romea např. zveřejnila fotografii upravené vlajky, kterou použili účastníci proti-islámské demonstrace. Romea se tím snaží dokázat, že zde byl uplatněn jakýsi „dvojí metr“. Romea ovšem nepíše nic o tom, zda někdo ohledně té druhé vlajky podal trestní oznámení. Pokud by trestní oznámení podáno bylo, a policie to odmítla řešit, pak by se o dvojí metr jednalo. Pokud trestní oznámení nikdo nepodal, nemohla policie nic dělat.

Někteří lidé také argumentují tím, že soud neshledal na „česko-romské vlajce“ nic závadného, a tudíž se tato vlajka může nadále zcela volně používat. To nedokážu posoudit. Jednak neznám přesný výrok soudu (respektive mám pocit, že soud vůbec v této věci nerozhodoval - podle mých informací postoupila policie celý případ místnímu úřadu jako přestupek) a za druhé nejsem právník. Nicméně podle mého laického názoru rozhodl soud pouze ohledně výstavy Tomáše Rafy. Dost pochybuji, že je možné to intepretovat tak, že exponáty z výstavy lze nadále volně používat opravdu ve funkci vlajky. To by totiž znamenalo, že stávající zákon o ochraně státních symbolů již neplatí a nadále si s těmito symboly může každý dělat, co chce.

  1. Symbolika „česko-romské vlajky“

Jak už jsem uvedl, mně osobně „česko-romská vlajka“ nijak nevadí, ale také ji nepovažuji za vhodný prostředek či symbol pro nějaké romské a pro-romské aktivity. Myslím, že my, co se nepovažujeme za rasisty, xenofoby apod., usilujeme o dialog, porozumění apod. a nikoliv o konfrontaci. A „česko–romská“ vlajka působí jednoznačně konfrontačně. Tudíž bych chtěl všechny aktivisty požádat, aby další používání této vlajky důkladně zvážili.

Kromě toho se ta vlajka dá interpretovat různě. Například v tomto státě žijí kromě „etnických Čechů“ (je to v uvozovkách, protože je to vachrlatý pojem, použitý zde čistě z praktických důvodů) a Romů také třeba Židé, Řekové, Vietnamci, Ukrajinci, Rusové atd. Většina z nich, pokud se tady rozhodne žít na trvalo a získat naše státní občanství (pokud ho již nemají) má kromě vlajky své vlasti i naši, českou vlajku, jako vlajku státu, který je jejich současným domovem. „Česko-romská vlajka“ pak v tomto kontextu působí poněkud elitářsky, jakože Romové chtějí být v rámci České republiky vnímáni jinak než ostatní národnostní menšiny, které zde s námi žijí.

Nebo to můžeme udělat jinak: můžeme udělat „česko-menšinovou“ vlajku pro každou menšinu, ať jí to není líto. Ono by to mohlo být i docela hezké - když by při různých akcích tyto různé vlajky vedle sebe zavlály. To myslím zcela vážně. Opravdu by se mi to líbilo. A abych nemluvil jenom tak do větru, pár návrhů jsem hned připravil:

Česko-řecká vlajka:
 

Česko-židovská vlajka:

Česko-vietnamská vlajka:

Česko-ukrajinská vlajka:

Česko-ruská vlajka:

 

A nebo můžeme udělat jednu krásnou vlajku společnou (na spoustu menšin se nedostalo, já vím, ale to není tím, že bych proti nim něco měl a chtěl je nějak diskriminovat. Jednak si na všechny menšiny asi ani nevzpomenu a za druhé na to nemám celý den. Takže se omlouvám.)

 

Česko-všemenšinová vlajka:

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Igor Indruch | pondělí 2.2.2015 17:15 | karma článku: 25,36 | přečteno: 2841x
  • Další články autora

Igor Indruch

Eliška a její rod

V dnešním blogu vám chci představit zajímavou ženu a autorku Elišku Antošovou, jejíž knihu Na autismus jedině autibiotika již brzy vydám ve svém nakladatelství.

15.10.2021 v 13:45 | Karma: 3,93 | Přečteno: 186x | Diskuse| Poezie a próza

Igor Indruch

Jakubův příběh

V tomto článku vám chci představit jednoho moc zajímavého autora. Autora, který se od ostatních autorů tak trochu liší.

5.8.2021 v 18:08 | Karma: 5,09 | Přečteno: 260x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Jak je důležité míti Bedny

Legrační na tom je, že jsem s tou knihou původně nechtěl mít vůbec nic společného. Já totiž nemám moc rád díla, ve kterých se zbytečně vraždí, mučí apod. Nejsem například vůbec fanouškem Quentina Tarantina.

4.8.2021 v 13:48 | Karma: 14,83 | Přečteno: 508x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Trampoty malého nakladatele II.

Po první, úvodní části, která byla, ano, poněkud nudná, několik „veselých historek z natáčení“. Není to opravdu vždycky jednoduché – udělat knížku. I když na první pohled to kdovíjak složitě nevypadá.

3.8.2021 v 12:25 | Karma: 6,92 | Přečteno: 178x | Diskuse| Kultura

Igor Indruch

Trampoty malého nakladatele I

Krátké glosy a postřehy o tom, jaké to je, když se člověk rozhodne na stará kolena vydávat knihy. Na první pohled je to možná taková nudná, nezáživná činnost. Nicméně dá se při tom užít legrace i přijít o nervy.

19.7.2021 v 12:30 | Karma: 7,44 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Za smrt chlapečka pod koly závodního trucku navrhla žalobkyně podmíněné tresty

14. května 2024  9:44,  aktualizováno  14:26

Podmíněné tresty za usmrcení z nedbalosti žádá žalobkyně v případu tříletého chlapce z Mělnicka,...

Gruzínský parlament schválil zákon o zahraničním vlivu, poslanci se poprali

14. května 2024  14:06

Aktualizujeme Gruzínský parlament schválil návrh zákona o zahraničním vlivu, který prosazuje vládní strana...

Policie stíhá diskutéry za nenávistné komentáře k případu ukrajinského násilníka

14. května 2024

Policisté obvinili několik lidí za nenávistné komentáře, které se objevily na sociálních sítích v...

Ženíšek prošel i u Pavla, prezident ho jmenuje ministrem pro vědu a výzkum

14. května 2024  6:01,  aktualizováno  13:49

Marek Ženíšek se stane ministrem pro vědu, výzkum a inovace. Prezident Petr Pavel ho jmenuje členem...

  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2368x
Milující otec. Křesťansko-ateistický zenbuddhista. Překladatel na volné noze. Autor dvou knih.